کد مطلب:47437
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:29
چرا ميگويند تاريخ معلم انسانها است، آيا قرآن اين گفته را قبول دارد؟
قرآن مجيد دورانهاي گذشته را با زمان حاضر و زمان حاضر را با تاريخ گذشته پيوند ميدهد و پيوند فكري و فرهنگي نسل حاضر را با گذشتگان، براي درك حقايق، لازم و ضروري ميداند، زيرا در ارتباط و گره خوردن اين دو زمان (گذشته و حاضر) وظيفه و مسئوليت آيندگان روشن ميشود.
تاريخ، خصوصيات اخلاقي و كارهاي نيك و بد و تفكرات گذشتگان را براي ما بازگو ميكند، و علل سقوط و سعادت، كام يابي و ناكامي جامعهها را در اعصار و قرون مختلف نشان ميدهد.
و در حقيقت، تاريخ گذشتگان، آينة زندگي روحي و معنوي جامعههاي بشري و هشداري براي آيندگان است.
از طرفي آثاري كه در نقاط مختلف روي زمين از دورانهاي قديم باقي مانده، اسناد زنده و گوياي تاريخ هستند، و حتي ما از آنها، بيش از تاريخ مدوّن بهرهمند ميشويم.(تفسير نمونه، آيت الله مكارم شيرازي و ديگران، ج 3، ص 101، دارالكتب الاسلامية.)
مسئلة سير در ارض (گردش در زمين) شش بار در قرآن مجيد، در سورههاي آلعمران، انعام، نحل، نمل، عنكبوت و روم آمده كه يك بار از آنها به منظور مطالعة اسرار آفرينش (عنكبوت،20)، و پنج بار ديگر به منظور عبرت گرفتن از عواقب دردناك و شوم اقوام ظالم و جبار و ستمگر و آلوده است.(تفسير نمونه، آيت الله مكارم شيرازي و ديگران، ج 16، ص 457، دارالكتب الاسلامية.)
قرآن كريم، بارها مردم را به سير در زمين و مشاهدة آثار گذشتگان، سرزمينهاي ويران شدة اقوامي كه به عذاب گرفتار شدهاند; كاخهاي در هم شكسته شاهان; قبرهاي در هم ريخته، و استخوانهاي پوسيدة مستكبران; اموال بيصاحب مانده ثروتمندان مغرور، دعوت كرده است; به خصوص تصريح ميكند كه مطالعة اين آثار كه تاريخ زنده و گويا و ملموس پيشينيان است، دلها را بيدار و چشمها را بينا ميكند و به راستي كه چنين است.(تفسير نمونه، آيت الله مكارم شيرازي و ديگران، ج 15، ص 530، دارالكتب الاسلامية.)
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.